FEHÉR HATTYÚ IDŐSEK OTTHONA

2255 Szentlőrinckáta Kossuth út 20.


Bentlakásos szociális intézmény elvi müködésének engedélyezése:


I.       Ügyintézési útmutató:............................. 1

Ügyfél a fenntartó, amely lehet:............................ 1

Az ellátás lényege, célja: .......................................1

Kapcsolódó fontosabb jogszabályok felsorolása: ...1

II.     Az ügyintézési folyamat leírása. ..............2

A kérelem: ...........................................................2

A kérelemhez csatolandó mellékletek: ...................2

Fentieken túl a kérelemhez csatolni kell: ................2

Az ügyintézési határidő: ........................................3

Az eljárás során a hatóság további feladata. ..........3

Jogorvoslat: .........................................................5

III.    Az eljárás illeték, illetve díjköteles-e. ......5

IV.    Gyakran ismétlődő kérdések: ...................5

 


I. ÜGYINTZÉSI UTMUTATÓ


Ügyfél a fenntartó, amely lehet:

o   állami szerv (pl. helyi önkormányzat, intézményi társulás, többcélú kistérségi társulás)

o   egyházi szerv,

o   természetes személy,

o   jogi személyiségű gazdálkodó szervezet vagy jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaság,

o   társadalmi szervezet, alapítvány vagy közalapítvány, egyesület


Az ellátás lényege, célja:

o   Amennyiben az életkoruk, egészségi állapotuk, valamint szociális helyzetük miatt a rászorult személyekről az alapszolgáltatások keretében nem lehet gondoskodni, a rászorultakat állapotuknak és helyzetüknek megfelelő szakosított ellátási formában kell gondozni, melyek a következők:

-          ápolást, gondozást nyújtó intézmények,

-          rehabilitációs intézmények,

-          átmeneti elhelyezést nyújtó intézmények,

-          lakóotthonok.


o   Szociális intézmény csak működési engedéllyel működhet. (188/1999. (XII. 16.) Kormányrendelet 2. § (1) bekezdése.)

Kapcsolódó fontosabb jogszabályok felsorolása:

Az ügyintézésre felhatalmazást adó jogszabály:

o   A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 92/K. § (2) bek.

o   A személyes gondoskodást nyújtó szociális intézmény és a falugondnoki szolgálat működésének engedélyezéséről, továbbá a szociális vállalkozás engedélyezéséről szóló 188/1999. (XII. 16.) kormányrendelet 2. § (3) bek. b) és 1/B. § (3) bek. c.) pontja.

Az ügyintézés során alkalmazott egyéb jogszabályok:

o   A közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. Törvény 15. §, 19. §, 21. §, 22. §, 29. §, 31. §, 33-34. §, 36. §, 44. §, 65. §, 71. §, 78. §, 96. §, 98-99. §.

o   A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 67-85/A §ai. A szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatók, intézmények ágazati azonosítójáról és országos nyilvántartásáról szóló 226/2006. (XI.20.) Korm. rendelet

o   A személyes gondoskodást nyújtó szociális intézmények szakmai feladatairól és  működésük feltételeiről szóló 1/2000. (I. 7.) SzCsM rendelet 4-5. §-ai, 40-67 §-ai.

o   A személyes gondoskodást nyújtó szociális intézmény és a falugondnoki szolgálat működésének engedélyezéséről, továbbá a szociális vállalkozás engedélyezéséről szóló 188/1999. (XII. 16.) kormányrendelet 1. §-a, 4. §-a.


F i g y e l e m:

-          Az ügyintézést lassítja, ha nem kerül benyújtásra a kérelemhez valamennyi melléklet, illetve nem megfelelő a szakmai program!

-          A kérelmet a fenntartónak kell előterjesztenie!


II. AZ ÜGYINTÉZÉSI FOLYAMAT LEÍRÁSA

A kérelem:

Az eljárás fenntartó kérelmére indul. A kérelmet írásban lehet előterjeszteni. Az ügyfél kérelmében tájékoztatást kérhet a hatóságtól az ügy iktatási számáról, az eljárás megindításának napjáról, az ügyintézési határidőről, ügyintézőjéről és az ügyintéző hivatali elérhetőségéről. Az ügyfél ez irányú kérelmének a hatóság a kérelem beérkezésétől számított 5 napon belül köteles eleget tenni.


A kérelemhez csatolandó melléklet:

  • az intézmény tevékenységére vonatkozó - a külön jogszabályban foglaltak szerint elkészített - szakmai programot,
  • az intézmény fenntartójának és - ha a fenntartóétól különböző adószámmal rendelkezik - az intézmény adószámát igazoló okirat másolatát,


Fentieken túl a kérelemhez csatolni kell:

  • állami fenntartású intézmény esetén az intézmény Szt. szerinti besorolását, feladatait, nevét és típusát tartalmazó alapító okiratát,
  • egyházi fenntartó esetén az egyház bírósági nyilvántartásba bejegyzett hatályos adatairól kiadott, egy hónapnál nem régebbi kivonatot, továbbá, ha a fenntartó az egyház bírósági nyilvántartásba nem vett szervezeti egysége, a nyilvántartásba vett egyház, egyházi jogi személy képviselőjének a nyilatkozatát a fenntartó nevéről, székhelyéről és képviselőjének személyéről, valamint arról, hogy a fenntartó az általa képviselt egyház, egyházi jogi személy szervezeti egysége, és az egyház alapszabálya alapján jogi személyiséggel rendelkezik,
  • a nem állami fenntartó (meghatározott formátumú) írásbeli hozzájárulását az adóhatóság nemleges adóigazolás kiadása céljából történő megkereséséhez,


ha a nem állami fenntartású intézmény fenntartója:

a) természetes személy, a szociális vállalkozói engedélyt,

b)  jogi személyiségű gazdálkodó szervezet vagy jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaság, az egy hónapnál nem régebbi cégkivonatát,

c) társadalmi szervezet, alapítvány vagy közalapítvány, a bírósági nyilvántartásba bejegyzett hatályos adatairól kiadott, egy hónapnál nem régebbi kivonatot,

- egyházi és nem állami fenntartó esetén az ellátási szerződést, ha a fenntartó az intézmény által nyújtott szociális szolgáltatásra ellátási szerződést kötött,

-  a tartós bentlakásos intézmény, illetve a külső férőhelyek elhelyezésére szolgáló ingatlan használati jogcímét bizonyító okirat másolatát, a tulajdoni lap másolata kivételével.


Ügyintézési határidő:

60 nap, mely azon a napon kezdődik, amikor a kérelem a hatósághoz megérkezik. Az iktatást követően a hatóság a joghatóságát, valamint hatáskörét és illetékességét köteles megvizsgálni.

Ügyfelet megillető jogok: az ügyfeleknek és képviselőiknek, valamint más érdekelteknek iratbetekintési joga van.


Ügyfelet terhelő kötelezettségek: Az ügyfél köteles jóhiszeműen eljárni. Magatartása nem irányulhat a hatóság megtévesztésére vagy a döntéshozatal, illetve a végrehajtás indokolatlan késleltetésére.   A rosszhiszemű ügyfél a hatóság eljárási bírsággal sújtható és a többletköltségek megfizetésére kötelezhető. Erre az ügyfél figyelmét fel kell hívni.


Az eljárás során a hatóság további feladata:

Az eljárás során a hatóság - hatáskörének és illetékességének megállapítását követően - haladéktalanul ellenőrzi, hogy a kérelem és mellékletei megfelelnek-e a jogszabályi követelményeknek. Ha megállapítja, hogy az ügyfél a kérelmet hiányosan nyújtotta be, az eljáró hatóság a kérelem beérkezésétől számított 8 napon belül - megfelelő határidő megjelölése és a mulasztás jogkövetkezményeire történő figyelmeztetés mellett - hiánypótlásra hívja fel az ügyfelet. A hiánypótlásra irányuló felhívástól az annak teljesítéséig terjedő idő a határidőbe nem számít bele.


Ha az ügyfél a hiánypótlásra való felhívásnak nem tett eleget, és az erre megállapított határidő meghosszabbítását sem kérte, a hatóság az eljárást végzéssel megszünteti. Erről az ügyfelet postai úton kell értesíteni. A végzés ellen önálló fellebbezésnek van helye. A fellebbezést a döntés közlésétől számított 15 napon belül annál a hatóságnál kell előterjeszteni, amely a megtámadott döntést hozta.


Az eljáró hatóság eljárása során véleményezteti a szakmai programot és mellékleteit az illetékes módszertani intézménnyel, gondoskodik a szakhatósági hozzájárulások beszerzéséről, helyszíni szemlét tart, vizsgálja a tárgyi feltételek meglétét. Ha a hatóság és a szakhatóság, vagy két, vagy több szakhatóság egymással - egészen vagy részben - ellentétes egyedi előírást állapít meg vagy feltételt támaszt, a megkereső hatóságnak és az érintett szakhatóságoknak álláspontjukat nyolc napon belül egyeztetniük kell.

A hatóság a beterjesztett szakmai programot véleményezésre megküldi az illetékes módszertani intézménynek, amely szakvéleményét 30 napon belül közli. A hivatal a szakvélemény kérésekor annak megérkezéséig az eljárást végzéssel felfüggesztheti. Ilyenkor az ügyintézési határidő a szakvélemény megküldéséig „megszakad".

A hatóság az intézményben helyszíni szemlét tart arról, hogy a tárgyi feltételek megfelelnek-e a jogszabályi előírásoknak


Az eljáró hatóság az elvi működési engedélyt akkor adja ki, ha:

-  a fenntartó a kérelemhez csatolta a szükséges mellékleteket,

- az intézmény szakmai programja megfelel a külön jogszabályban meghatározott követelményeknek,

- az intézmény rendelkezik a külön jogszabályban meghatározott tárgyi feltételekkel,

-   a nem állami fenntartónak nincs lejárt köztartozása,

-  a nem állami fenntartású tartós bentlakásos intézmény - ide nem értve a külső  férőhelyeket - elhelyezésére szolgáló ingatlan:

a) 2006. július 1-je előtt benyújtott kérelmek esetén a fenntartó kizárólagos tulajdonában vagy haszonélvezeti jogában van, vagy a fenntartó az intézményt helyi önkormányzattal, illetve társulással kötött ellátási szerződés keretében fogja működtetni,

b) 2006. június 30-át követően benyújtott kérelmek esetén a fenntartó kizárólagos, haszonélvezettel nem terhelt tulajdonában vagy olyan helyi önkormányzat, társulás, illetve állami szerv kizárólagos tulajdonában, illetve vagyonkezelésében van, amellyel a fenntartó az intézmény által nyújtott tartós bentlakásos intézményi szolgáltatásokra valamennyi férőhely tekintetében ellátási szerződést kötött.


Az eljárás lefolytatását követően a hatóság meghozza döntését, melyet határozatba foglal. Kérelemnek helyt adó határozat csak valamennyi feltétel együttes fennállása esetén hozható.


A határozatot - annak egy példányával - közölni kell az ügyféllel, azzal, akire nézve az jogot és kötelezettséget állapít meg, az ügyben eljárt szakhatóságokkal, ellátási szerződés esetén az azt megkötő önkormányzattal/ társulással. A jogerős határozatot meg kell továbbá küldeni az ellátásért felelős helyi önkormányzat jegyzőjének, az intézmény székhelye és telephelye szerinti illetékes jegyzőnek, a megyei főjegyzőnek, valamint a Magyar Államkincstár Megyei Észak-alföldi Regionális Igazgatóságának. A közlés postai úton, hivatalos iratként történő továbbítással történik.


Figyelem! Az elvi működési engedély alapján személyes gondoskodás nem nyújtható!

Az elvi működési engedély 4 hónapig érvényes. Ha fenntartó, ezen határidőn belül nem kéri a működési engedélyt, az elvi működési engedély hatályát veszti.

Jogorvoslat:

Ø  Az ügyfél a határozat ellen fellebbezhet. A fellebbezést a döntés közlésétől számított 15 napon belül annál a hatóságnál kell előterjeszteni, amely a megtámadott döntést hozta. A fellebbezés címzettje a Foglalkoztatási és Szociális Hivatal (1089 Budapest, Kálvária tér 7.).

Ø  A fellebbezésre jogosult a fellebbezési határidőn belül a fellebbezési jogáról lemondhat. A nyilatkozat megtehető szóban (melyről jegyzőkönyvet kell felvenni) vagy írásban, mely nyilatkozat nem vonható vissza.


III. AZ ELJÁRÁS ILLETÉK ILLETVE DÍJKÖTELES-E


Eljárási illeték, igazgatási szolgáltatási díj: az engedélyezési eljárás illetékmentes, azonban a módszertani intézmény által elkészített szakvéleményért a 3/2008. (IV. 15.) SZMM rendelet alapján szakértői díjat kell fizetnie az ügyfélnek, továbbá szakhatósági állásfoglalások kiadása is díjköteles, az 1/2009. (I.31.) EÜM rendelet alapján.



IV. GYAKRAN ISMÉTLŐDŐ KÉRDÉSEK:


Ügyfélfogadási idő: Hétfő-csütörtök 800-1630, péntek 800-1400






Weblap látogatottság számláló:

Mai: 1
Tegnapi: 6
Heti: 100
Havi: 255
Össz.: 47 798

Látogatottság növelés
Oldal: Bentlakásos szociális intézmény elvi müködésének engedélyezése
FEHÉR HATTYÚ IDŐSEK OTTHONA - © 2008 - 2024 - feherhattyuidosekotthona.hupont.hu

A HuPont.hu jelszava az, hogy itt a honlapkészítés ingyen van! Honlapkészítés Ingyen

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »